مقالات

نحوه عملکرد سنسور فشار هوا و دلایل از کار افتادن آن

عملکرد سنسور فشار هوا

نحوه عملکرد سنسور فشار هوا زمانی که در حال رانندگی در مکانی هستید که هم سطح دریا می باشد بسیار متفاوت با زمانی است که در حال گذر از یک جاده ی کوهستانی هستید. چرا که سنسور فشار هوا در شرایط مختلف از خود عملکرد یکسانی نشان نمی دهد و کارکرد آن در موقعیت های ناهمسان متفاوت است.  بنابر این یکی از نکاتی که برای خودرو حائز اهمیت است، کارکرد صحیح و استاندارد این قطعه می باشد. حال آنکه در صورت خرابی و از کار افتادن این قطعه، کارکرد ECU نیز مختل می شود. در این مقاله قصد داریم تا با نشانه ها و علل مختلف خرابی این قطعه آشنا شویم.

وظیفه سنسور فشار هوا چیست ؟

سنسور فشار هوا وظیفه ی ارسال گزارش ها مربوط به هوا و فشار خود در محیط  و دریچه را به کامپیوتر مرکزی خودرو ECU  دارد. با توجه به مکانی که خودرو در آن قرار می گیرد، فشار هوای محیط و داخل منیفولد متغیر است. به عنوان مثال فشار هوا در مکان های کوهستانی پر ارتفاع، کمتر و در مکان هایی که نزدیک به سطح دریا و اقیانوس باشند، بیشتر است. به همین جهت در طراحی این حسگر، اتمسفر بیرون و درون داخل دریچه ی هوا اندازه گیری شده و اطلاعات مربوط به آن ها به ECU ارسال می شود.

پیشرانه خودرو برای اشتعال نیاز به هوا نیاز به همین جهت دریچه ی هوا وظیفه کشیدن هوا به داخل محفظه سیلندر را برعهده می گیرد. در مسیر ورود هوا به جهت انتقال لحظه ای اطلاعات، سنسور فشار هوا قرار می گیرد.

دلایل اهمیت انتقال اطلاعات فشار هوا برای سیستم  ECU

+ میزان باز و یا بسته بودن دریچه هوا با توجه به مقدار ورودی هوا مشخص می شود و میزان مشخصی نیز جهت ورود هوا به محفظه احتراق وجود دارد. استاندارد نبودن این میزان سبب وجود مشکلاتی در سیستم می شود. به طوری که اگر از مقدار مشخص شده بیشتر باشد سبب به وجود آمدن انفجاری بزرگ می شود و اگر کمتر باشد شاهد اشتعال ناقص خواهیم بود.

+ عوامل دیگری چون سرعت خودرو، جاده، شرایط جغرافیایی و … بر روی میزان باز و بسته بودن دریچه ی هوا به صورت مستقیم تاثیر می گذارند. بنابراین یکی از وظیفه های ECU تطبیق میزان هوای ورودی با شرایط خودرو می باشد.

+ هنگام روشن شدن خودرو و فشار بر روی پدال گاز، نیاز به فشار هوای بیشتری جهت ورود به محفظه می باشد. بنابراین ECU وظیفه ی تنظیم فشار با توجه به اطلاعات ارسالی را از سوی سنسور فشار هوا بر عهده دارد. میزان فشار هوای داخل منیفولد در زمان خاموشی خودرو با میزان فشار هوای بیرون یکسان است و سنسور فشار هوا به دریچه ورودی هوا با یک شیلنگ باریک متصل می شود.

اسامی دیگر سنسور فشار هوا

+ سنسور خلا منیفولد هوا

+ سنسور فشار مطلق منیفولد هوا

+ حسگر فشار

+ مپ سنسور

نشانه های مهم در خرابی سنسور فشار هوا

زمانی که به هر دلیلی مشکلاتی در عملکرد سنسور فشار هوا ایجاد شود، شاهد اختلال در عملکرد ECU جهت باز و بسته کردن دریچه هوای ورودی خواهیم بود. بنابر این با اختلال در عملکرد این حسگر، دستور های اشتباه به ECU داده شده و سبب بر هم خوردن نسبت سوخت، هوا و زمان جرقه زدن می شود. با استفاده از دستگاه دیاگ موجود در مراکز تعمیر خودرو، این مشکل در سنسور شناسایی می شود. میزان باز و بسته بودن دریچه هوا و هم چنین مقدار ورودی هوا توسط تعمیرکاران محاسبه می شود و در نهایت نتیجه ی بدست آمده با گزارش سنسور فشار هوا مقایسه می شود.

 در زیر نشانه هایی که خرابی سنسور فشار هوا را به رانندگان گزارش می دهد ذکر شده است:

+ لرزش خودرو

+ کاهش قدرت موتور به صورت ناگهانی

+ بالا رفتن مصرف سوخت

+ خارج شدن بوی بد از اگزوز

+ خاموش شدن خودرو بلافاصله پس از روشن شدن

+ عملکرد بد خودرو و یا به اصطلاح ریپ زدن

دلایل خراب شدن سنسور فشار هوا

+ عمر طولانی و کارکرد بیش از حد

+ زنگ زدگی یا جرم گرفتگی نوک سنسور

+ وارد شدن شوک ناگهانی به حسگر

+ نشت خلا در منیفولد هوا

+ پوسیدگی یا خوردگی شیلنگ متصل به ورودی هوا

+ مشکلات موجود در سیم کشی سنسور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *