مقالات

منبع انبساط در پکیج چیست و چه کاری انجام می دهد ؟

یکی از قطعات مهم در پکیج دیواری، منبع انبساط می باشد. از همین رو در این مطلب قصد داریم تا در ابتدا شما را با منبع انبساط آشنا کرده و همچنین چگونگی عملکرد پکیج دیواری را به همراه قطعات و اجزای آن برای شما شرح دهیم.

منبع انبساط چیست ؟

می توان وظیفه ی اصلی منبع انبساط را بالانس کردن فشار آب گرم در داخل منبع و مخزن تعریف کرد. هم چنین در حین این عمل با حفظ کردن فشار، آب را در داخل رادیاتور با فشار منتقل کند. بنابراین می توان گفت به مخزنی که وظیفه ی بالانس کردن فشار اضافی سیالات گرم شده را دارد و کمبود آب در گردش درون سیستم های حرارت مرکزی را جبران می کند، منبع انبساط نام دارد.

وظیفه ی منبع انبساط پکیج دیواری در یک پکیج

منبع انبساط در پکیج دیواری در دستگاه های گرمایشی وظیفه ی جبران کردن فشار آب کم را داشته و هم چنین با کم کردن فشار آب گرم که به علت زیاد شدن حجم آب ایجاد می شود، از ترکیدن و آسیب دیدن پکیج جلوگیری می کند.

وظایف منبع انبساط

در سیستم های گرمایش مرکزی حجم آب در گردش افزایش می یابد چرا که به دلیل حرارت زیاد، آب در گردش داخل لوله ها بالا می رود.

زمانی که این اتفاق می افتد ممکن است این افزایش حجم سبب ایجاد فشار به لوله ها و اتصالات سیستم گرمایشی و در نتیجه ترکیدن و انفجار قسمت هایی مثل مبدل اصلی و مبدل ثانویه سیستم گرمایش ساختمان شود‌.
به طور معمول شیر اطمینان به جهت جلوگیری کردن از این اتفاق وارد عمل می شود و با تخلیه کردن قسمتی از آب، فشار را به میزان استاندارد کاهش می دهد.

اما باید توجه کرد که تنها با تکیه کردن بر شیر های اطمینان نمی توان از به وجود نیامدن هیچ گونه مشکلی در پکیج دیواری مطمئن بود.

ممکن است پکیج مشکلات فنی داشته باشد و یا حتی با باز شدن شیر اطمینان حجم قابل توجهی از آب گرم از سیستم خارج نشود.
در این هنگام پیشنهاد ما ایجاد مخازنی است که بر روی لوله های رفت و برگشت و یا سر راه منبع های انبساط نصب شده تا افراد بتوانند به راحتی متوجه تغییرات به وجود آمده در اثر فشار آب بشوند تا بتوانند آن را کنترل کرده و نشتی سیستم را نیز با کاهش فشار آب جبران کنند.

منبع انبساط پکیج ایران رادیاتور 6 لیتری

انواع منبع انبساط

۱ _ منبع انبساط باز
۲ _ منبع انبساط بسته

منبع انبساط باز

منبع انبساط باز به نوعی از مخزن گفته می شود که به صورت مستقیم با هوای آزاد ارتباط داشته و فشار هوای وارد شده از بیرون، بر روی سطح و مایعات در گردش موجود در آن اعمال می شود.

این منبع باید همیشه در ارتفاعاتی بالاتر از آخرین مبدل حرارتی در ساختمان قرار بگیرد چرا که در این صورت می تواند فشار کل سیستم را به بهترین نحو بالانس کرده و از هدر رفتن آب نیز جلوگیری کند.

به همین جهت است که به طور معمول منبع های انبساطی باز بر روی پشت بام ها نصب می شوند تا بدین ترتیب هم ارتفاع بیشتری نسبت به سایر اجزای سیستم گرمایشی داشته باشد و هم به صورت مستقیم با هوا در ارتباط باشد.

منبع انبساط در چه سیستم گرمایشی مناسب تر است؟

در منبع انبساط باز فشار هوای داخل سیستم از طریق فشار هوای محیط بیرون تنظیم می شود. به همین علت این مخازن برای سیستم های گرمایشی با فشار کم مناسب می باشند.

در این مخازن میزان فشار وارد شده به سیستم و مایعات با ارتفاع قرار گیری آن و فشار هوا ارتباط مستقیم دارد از این رو نمی تواند فشاری بیش تر از فشار ناشی از اختلاف ارتفاع محل نصب با سیستم گرمایش مرکزی منتقل کند.

آنلاین شو با چندین سال سابقه در این حوزه با بهترین خدمات انواع منبع انبساط پکیج  را به فروش می رساند. توجه داشته باشید خرید منبع انبساط پکیج بدون داشتن تخصص پیشنهاد نمی شود چرا که هم عملی خطرناک بوده و هم چنین نیاز به مهارت و تخصص دارد.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *