مقالات

چگونگی تعویض سنسور یخچال فریزر

سنسور یخچال فریزر

از آن جایی که یخچال فریزرها به عنوان اصلی ترین لوازم خانگی شناخته می شوند و با پیشرفت تکنولوژی نیز روز به روز مدرن تر شده و به قابلیت هایشان اضافه می شود، آموزش تعویض سنسور آن ها به عنوان امری اساسی محاسبه می شود. در حقیقت یکی از الزامات اساسی جهت آگاهی از عیوب و مشکلات ایجاد شده در یخچال فیزرها و تعمیرات آن ها، آشنایی با تعویض سنسور یخچال می باشد.  سنسورهای موجود در یخچال فریزرها به عنوان یک تجهیزات جدید ایجاد شده اند و دارای انواع مختلفی می باشند. هر کدام از آن ها نیز دارای عملکرد های خاص خود بوده و وظیفه نمایش شرایط داخلی و خارجی دستگاه از طریق برد الکترونیکی را بر عهده دارند. در ادامه با انواع سنسور های موجود در یخچال فریزر و نحوه تست و تعویض آن ها آشنا خواهیم شد.

انواع سنسور های یخچال فریزر

همانطور که گفتیم یخچال فریزر های جدید مجهز به انواع سنسور می باشند و هر کدام با عملکرد های خاص خود اقدام به ارزیابی و سنجش بخش های گوناگون دستگاه کرده تا در نهایت آن را به کاربر نشان دهند. بدین ترتیب آگاهی از بروز ایراد با کمک این سنسورها بسیار ساده و راحت شده است. به طوری که مشکلات و ایرادات به وجود آمده بر روی صفحه نمایش یخچال به نمایش در می آیند و اینگونه کاربر را از وجود مشکل در سیستم باخبر می کنند. در ادامه با انواع سنسورهای یخچال فریزر آشنا می شویم.

سنسور دمای یخچال

وظیفه ی اندازه گیری دمای داخلی یخچال بر عهده سنسور دمای یخچال می باشد. برای مثال اگر پس از اندازه گیری دما توسط این سنسور مشخص شود که دمای داخلی یخچال از رنج مشخص خود خارج شده است، سنسور دمای یخچال دستور فعالیت بیشتر کمپرسور را جهت بهبود وضعیت دما صادر می کند.

سنسور دمای فریزر

همانطور که از نام آن مشخص است اندازه گیری دمای بخش فریزر بر عهده این سنسور می باشد.  این سنسور در برابر دمای پایین تر حساس بوده و با عملکرد خود دمای فریزر را در محدوده ی مشخصی ثابت نگه می دارد.

سنسور دمای محیط

اندازه گیری بخش دمای محیط یخچال فریزر و انتقال آن به برد الکترونیکی بر عهده سنسور دمای محیط می باشد. به این ترتیب ولتاژ ورودی به کمپرسور تنظیم می شود.

سنسور دیفراست

دیفراست یا عمل یخ زدایی به منظور جلوگیری از تشکیل برفک در یخچال فریزرها ایجاد شده است. هنگامی که دمای قطعه ی گرما دهنده برای یخ زدگی به میزان لازم برسد، این سنسور آن را خاموش خواهد کرد. به طور کلی سنسور دیفراست از آسیب رسیدن به اواپراتور جلوگیری می کند.

سنسور درب یخچال

سنسور درب یخچال در صورت باز ماندن درب یخچال فریزر با روشن کردن چراغ و ایجاد صدا افراد را آگاه می کند. از این رو از ورود هوای گرم مازاد به داخل یخچال فریزر جلوگیری می شود.

سنسور آب ریز یا دیسپنسر یخچال

سنسور های آب ریز در یخچال های مجهز به آبریز و یا محل خروج یخ وجود دارند و وظیفه آن ها شناسایی سنسور قرار گرفتن لیوان در قسمت دیسپنسر و اجازه خروج آب یا یخ از آن می باشد.

سنسور دمای کمپرسور

سنسور دمای کمپرسور با عملکرد خوب سبب خاموشی کمپرسور شده و بدین ترتیب از گرم شدن بیش از حد کمپرسور جلوگیری می کند.

مراحل تست سنسور یخچال فریزر

  1. ترمیستور را از یخچال فریزر جدا کنید
  2. اجازه دهید ترمیستور به دمای محیط برسد تا بتوانید در دما های مختلف آن را اندازه گیری کنید ( می توان از یک لیوان آب یخ برای اندازه گیری دمای پایین کمک گرفت. )
  3. با گرم شدن سنسور و رسیدن آن به دمای محیط، سنسور باید به k2 اهم در دمای 68 درجه فارنهایت ( 20 درجه سانتی گراد ) برسد.
  4. ترمسیستور را جهت تست در دمای پایین داخل آب یخ بگذارید. دما باید به 32 درجه فارنهایت یا صفر درجه سانتی گراد ( k3 اهم ) رسیده باشد.

نشان دادن اعداد گفته شده در سنسور به معنی سلامت آن می باشد. در غیر این صورت سنسور ایراد پیدا کرده و باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

معرفی خطاهای سنسور یخچال فریزر

اشکالات و خطاهای به وجود آمده در یخچال با ارور هایی بر روی صفحه نمایش قرار می گیرند. ناگفته نماند این کد های خطا در هر برندی از یخچال فریزر متفاوت می باشند. اما برخی از آن ها نیز وجود دارند که تقریبا در تمامی یخچال فریزرها به یک معنی به کار می روند :

1E : خطای سنسور محیطی فریزر

2E : خطای سنسور محیطی یخچال

4E : خطای سنسور دیفراست فریزر

5E : خطای سنسور دیفراست یخچال

6E : خطای سنسور بیرونی یا محیطی یخچال فریزر

7E : خطای سنسور کشوی مجزا داخل یخچال

13E : خطای سنسور رطوبت

24E : خطای سیستم دیفراست فریزر

25E : خطای سیستم دیفرست یخچال

علل به وجود آمدن خرابی در سنسور یخچال فریزر

  1. باز ماندن بیش از حد درب یخچال فریزر و عدم فعالیت ترموستات سبب تشکیل برفک در داخل یخچال می شود که این امر سبب افزایش دمای داخل یخچال نسبت به حد معمول خود می شود. در نتیجه شاهد از کار افتادن سنسور و مشکلاتی در عملکرد دستگاه خواهیم بود.
  2. عدم وجود سرمایش مناسب در یخچال می تواند سبب به وجود آوردن مشکلات و خرابی در یخچال فریزر شود.
  3. خرابی المنت موجود در قطعه ی دیفراست و یا قطعات موجود در آن سبب تشکیل برفک در یخچال و عدم وجود جریان هوا سنسور می شود. این موضوع عملکرد درست دستگاه را با خلل و مشکل مواجه می کند.

مراحل تعویض سنسور یخچال فریزر

  1. یخچال را از برق بیرون بکشید
  2. با بررسی دقیق یخچال محل دقیق سنسور دما را پیدا کنید ( استفاده از دفترچه راهنما یخچال فریزر می توان در پیدا کردن سنسور به شما کمک کند )
  3. کاور پلاستیکی موجود بر روی سنسور را خارج کرده تا سنسور را که با استفاده از یک سوکت به یخچال متصل شده است را مشاهده کنید
  4. سنسور را به وسلیه یک سیم چین از سوکت جدا کنید
  5. سنسور جدید را مطابق با برند و مدل یخچال خود تهیه کنید و سپس آن را در محل سنسور معیوب قرار داده و به سوکت متصل کنید
  6. کاور سنسور را بر روی کاور قرار داده و یخچال را به برق متصل کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *