مقالات

آشنایی کلی با قطعات و اجزای ماشین لباس شویی

ماشین لباس شویی امروزه به یکی از پرکاربرد ترین موارد مورد استفاده در هر خانه ای تبدیل شده است. از همین رو آشنایی و شناخت قطعات و اجزای و به طور کلی افزایش اطلاعات عمومی و فنی در این زمینه می تواند برای بسیار از ما مفید باشد. از همین رو در این مقاله قصد داریم تا قطعات و اجزای ماشین های لباس شویی به به صورت کامل معرفی و بررسی کنیم.

کلید روشن و خاموش

کاربرد کلید روشن و خاموش را که همه ما می دانیم. این کلید بر روی بدنه قسمت جلوی ماشین لباس شویی قرار دارد و با فشار بر روی آن، شستشو لباس ها آغاز می شود. امروزه این کلید در اغلب ماشین های لباس شویی با نمایشگر های دیجیتالی به صورت دکمه لمسی بر روی برد الکترونیکی نصب شده اند.

لامپ خبر ( چراغ روشن و خاموش )

لامپ خطر بیانگر وجود برق در ماشین می باشد و روشن شدن آن به معنی صدور فرمان تایمر به سایر قطعات الکتریکی است. همزمان با روشن شدن این لامپ، عمل آبگیری ماشین نیز آغاز می شود.

میکرو سوییچ

پس از تنظیم تایمر ماشین لباس شویی، در صورتی که درب ماشین به خوبی بسته نشده باشد، میکرو سوییچ به عنوان درب ماشین لباس شویی عمل می کند. میکرو سوییچ یک قفل ایمنی بوده تا در حین فعالیت ماشین لباس شویی، درب آن باز نشود. این کلید باعث می شود تا کودکان نیز نتوانند درب ماشین را در هنگام کار باز کنند.

شیر برقی

شیر برقی آب را به داخل ماشین لباس شویی انتقال می دهد. با اتصال برق به بوبین شیر برقی، مغناطیس در داخل آن ایجاد شده و اهرم فلزی را به سمت خود جذب می کند. به این ترتیب لاستیک سر اهرم از منفذ شیطانک جدا می شود و آب از مسیر ورود، داخل شیر برقی و سپس جاپودری هدایت می شود. تا زمانی که برق سیم پیچ قطع نشود، عبور آب از شیر برقی ادامه خواهد داشت. اما با قطع برق و با فشار فنر پشت اهرم فلزی، منفذ وسط شیطانک توسط لاستیک سر اهرم مسدود شده و تنفس شیر برقی قطع می شود. در نهایت آب در پشت شیر برقی متوقف شده و در انتظار اتصال مجدد برق به سیم پیچ شیر الکتریکی خواهد ماند.

هیدرو استات

تنظیم آب مخزن ماشین لباس شویی توسط هیدرو استات صورت می گیرد به طوری که با رسیدن آب به حد مجاز تعیین شده، آبگیری ماشین نیز متوقف می شود. ساختمان هیدرو استات مشابه کلید تبدیل بوده و دارای 3 کنتاکت می باشد که یکی مشترک و مابقی غیر مشترک می باشند. همیشه یکی از کنتاکت های غیر مشترک به کنتاکت مشترک وصل است.

هیتر ( المنت )

بازده، راندمان و کیفیت شستشوی ماشین لباس شویی با آب سرد کاهش می یابد و به همین دلیل بهتر است شستشو با آب گرم صورت بگیرد بنابر این وجود المنت یا هیتر در ماشین لباس شویی الزامی است. ساختمان المنت ماشین لباش شویی بسیار مشابه ساختمان المنت آبگرمکن برقی می باشد. به طوری که در ابتدا سیم کرم آلمینیوم و یا کرم نیکل در درون خام چینی قرار گرفته و سپس روکش فلزی فولادی بر روی آن نصب می شود. المنت در قسمت زیرین مخزن اصلی ماشین لباس شویی قرار دارد و برای آب بندی آن از یک لاستیک که بین دو صفحه فلزی فشرده شده است استفاده می کنند.

ترموستات لباس شویی

پس از رسیدن برق به المنت توسط تایمر، آب گرم می شود و به دلیل جریان مصرفی هیتر تا مقدار زیادی سطح کنتاکت های مربوطه در تایمر تضعیف می شود که سبب اتصال آن ها به یک دیگر خواهد بود. در صورتی که تایمر خراب شود و یا دمای آب بالا رود ممکن است با مشکلات بزرگی مواجه شویم. برای جلوگیری از این اتفاق، قبل از المنت یک ترموستات را جهت رسیدن فاز پس از ترموستات به هیتر قرار داده اند.

پمپ تخلیه ( واتر پمپ )

تخلیه آب داخل ماشین از طریق شلنگ مخصوص به خروجی فاضلاب بر عهده واتر پمپ می باشد. میدان مغناطیسی اصلی با اتصال برق به سیم پیچ پمپ شکل می گیرد و ولتاژ القایی را در حلقه های اتصال کوتاه مسی ایجاد می کند. تحت تاثیر ولتاژ القایی در این حلقه ها، جریان جاری شده و میدان مغناطیسی جدیدی ظاهر می شود. سپس روتور تحت تاثیر دو میدان به وجود آمده، می چرخد و عمل تخلیه به جهت کوپل شدن پروانه همزن، آغاز می شود. موتور به کار رفته در پمپ تخلیه ماشین لباس شویی از نوع موتور قطب چاکدار می باشد. زمانی که عمل شتستشو به خوبی صورت بگیرد اما آب کثیف تخلیه نشود، متوجه می شویم که مشکل از پمپ تخلیه است. گاهی ممکن است خود سیم پیچ سوخته و یا نیم سوز شده باشد اما در سایر موارد، پیچیدن نخ و الیاف مشابه به دور همزن می تواند مانع عملکرد پمپ شده که با خارج کردن آن می توان مشکل ماشین را رفع کرد.

تایمر

عامل اصلی اجرای برنامه های شستشو در ماشین های لباس شویی اتوماتیک، تایمر می باشد. شیر برقی، هیدورستات، پمپ تخلیه، المنت یا هیتر، موتور و سایر قطعات الکتریکی ماشین توسط تایمر در زمان درست به فعالیت خود می پردازند. تایمر از دو قسمت موتور تایمر و جعبه اتصالات تشکیل شده است. موتور تایمر بویینی و با برق 220 ولت بوده که میدان مغناطیسی لازم را جهت چرخش در آوردن چرخ دنده ها و در نهایت شافت اصلی ایجاد می کند. جهت به چرخش در آوردن توپی در میان کنتاکت ها از گشتاور لازم استفاده می شود. به قسمتی که در آن تمام فیش های متصل به تایمر با توپی در حال چرخش درگیر می شوند، جعبه اتصالات گفته می شود. تایمر استوانه ای که بر روی آن زایده های زیادی طراحی شده است را توپی می نامند. با برخورد هر یک از زایده های توپی، یکی از اجزای الکتریکی ماشین برقدار شده که با وجود ادامه فعالیت خود در نهایت سبب قطع شدن برق آن می شود.

موتور ماشین لباس شویی

موتور های دو سرعته در ماشین های لباس شویی اتومات وظیفه ی حرکت لباس ها در داخل آب با مواد شوینده و خشک نمون نسبی آن ها را دارند. به طور کلی موتور لباس شویی را می توان نوعی موتور تکفاز چند سرعته آسنکرون دانست که از دو سرعت متفاوت جهت شتسشو و خشک کردن لباس ها در آن استفاده می شود. در حالت کلی موتور ماشین لباس شویی دارای دو سیم پیچ اصلی و کمکی و سرعتی حدود 800 دور در دقیقه می باشد.

2 دیدگاه در “آشنایی کلی با قطعات و اجزای ماشین لباس شویی

  1. سهراب گفت:

    سلام باسپاس لباسشویی پاکشوما ییمان جام کرده و سبم های ان سوخته است امکان دارد که موتودش سوخت باشد

    1. آنلاین شو گفت:

      سلام باید توسط تکنسین بررسی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *