آموزش

آموزش گام به گام تعویض پمپ تخلیه ماشین لباس شویی

آشنایی با نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین های لباس شویی بسیار ضروری و مهم می باشند و با یادگیری این مهارت می توانید در صورت خرابی این قطعه و بروز مشکل در ماشین لباس شویی خود، بدون نیاز به تخصص خاصی اقدام به رفع آن کنید. ناگفته نماند در ابتدای کار باید از خرابی این قطعه مطمئن شوید و سپس به حل آن بپردازید. در ادامه با نحوه تعمیر پمپ تخلیه ماشین لباس شویی دوو، ال جی، کنوود و سایر برند های معتبر دیگر آشنا خواهیم شد و به بررسی انواع مختلف پمچ تخلیه ماشین لباس شویی خواهیم پرداخت.

پمپ تخلیه ماشین لباس شویی

در ماشین های لباس شویی ابتدا برنامه شستشو تنظیم و اجرا می شود و سپس فرمان به پمپ تخلیه داده می شود. بنابر این با ارسال فرمان به پمپ، عملیات تخلیه آغاز می شود. پمپ تخلیه در انواع ماشین های لباس شویی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در صورت خراب شدن آن شاهد مشکلات گوناگون و زیادی مانند عدم تخلیه کامل آب موجود در دیگ دستگاه خواهیم بود.

با آشنایی جزئی از اجزای داخل پمپ تخلیه می توان از نحوه تعویض این دستگاه یا تست و تعمیر آن آگاه شد. پمپ تخلیه لباسشویی دارای پروانه متصل به هسته مغناطیسی، سیم پیچ درون پمپ و کاسه نمد و پروانه ها می باشد که در حالت معمول طول عمر مفید آن ها 4 سال می باشد.

انواع پمپ تخلیه ماشین لباس شویی

چگونگی نصب و اتصال پمپ تخلیه در ماشین لباس شویی های گوناگون متفاوت می باشد و از همین رو جهت تعویض این قطعات باید با انواع مختلف آن ها آشنا بود. البته در تعویض این قطعات شاهد تفاوت های جزئی خواهیم بود. از انواع مدل های مختلف پمپ ماشین لباس شویی می توان به پمپ تخلیه 3 خار، 8 خار، پمپ تخلیه بوش 4 خار و پمپ تخلیه کنوودی اشاره کرد. نحوه جدا سازی و اتصال آن ها به لباس شویی تفاوت های پمپ های تخلیه را ایجاد می کند. برای مثال پمپ های تخلیه 4 و 8 خار را باید پس از باز کردن پیچ ها و اتصالات در جهت عکس عقربه های ساعت بپرخانید تا از دستگاه جدا شوند.

علائم و نشانه های تعویض پمپ تخلیه ماشین لباس شویی

هر گونه اختلال و خرابی در قطعات داخلی ماشین های لباس شویی را می توان از روی نشانه ها و علائم گوناگونی متوجه شد. برای مثال در صورت مشاهده هر کدام از موارد زیر، تعویض پمپ تخلیه ماشین لباس شویی اجباری می باشد :

  • عدم تخلیه آب ماشین لباس شویی پس از اتمام برنامه شستشو
  • عدم تخلیه درست آب لباس شویی و به گوش رسیدن صدای وزوز از درون دستگاه
  • باقی ماندن آب در کف دیگ پس از اتمام عملیات تخلیه
  • ادامه پیدا کردن چرخش دیگ پس از اتمام فرایند تخلیه
  • به گوش نرسیدن صدای پمپ در حین اجرای عملیات تخلیه ماشین لباس شویی
  • بیشتر بخوانید: سایبان برقیسایبان مغازه

به طور کلی اگر با هر کدام از نشانه های ذکر شده در بالا مواجه شدید باید نسبت به تست و تعمیر یا تعویض پمپ تخلیه ماشین لباس شویی خود اقدام کنید. هر کدام از این موارد گفته شده طبق دلایل گوناگونی ایجاد می شوند. برای مثال استفاده متوالی از لباس شویی می تواند به مرور زمان سبب رسوب گذاری زیادی روی پمپ باشد. همچنین خرابی پروانه های پمپ و عدم ارسال فرمان تخلیه از برد به پمپ نیز می توانند در رخ دادن این مشکلات و نشانه ها در لباس شویی نقش داشته باشند.

تست پمپ تخلیه ماشین لباس شویی

همانطور که قبلا گفتیم جهت اطمینان از وضعیت پمپ تخلیه باید آن را تست کرد و برای این کار از اهم متر استفاده می شود. در مرحله ی اول برق دستگاه را قطع کرده و پس از روشن شدن اهم متر و صفر کردن شاخص های اندازه گیری آن با اتصال پراب ها به هم، باید سیم های متصل به پمپ تخلیه را از پایه های پمپ جدا کرد. در پایان پراب ها را به پایانه پمپ وصل کرده و اگر درجه آن بین 5 تا 15 اهم باشد و یا صفر یا بی نهایت باشد باید پمپ تخلیه را تعویض کرد.

در کنار این روش می توان با شناسایی برخی از کد های خطا به خرابی پمپ تخلیه پی برد. برای مثال خرابی پمپ تخلیه با ارور E23 در ماشین لباس شویی آاگ، ارور F21 و F24 در لباس شویی بوش و ارور E5 در لباس شویی سامسونگ نمایش داده می شود. با آگاهی از هر کدام از این کد های خطا می توان خرابی پمپ ها را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن ها اقدام کرد.

مراحل تعویض پمپ تخلیه ماشین لباس شویی

زمانی که از خرابی و وجود مشکل در پمپ تخلیه ماشین لباس شویی خود آگاه شدید، تعویض کردن آن ضروری می باشد. در زیر به مراحل تعویض آن پرداخته ایم :

  1. ماشین لباس شویی را از پریز جدا کنید
  2. آب موجود در دیگ را تخلیه کنید ( برای این کار می توانید درپوش فیلتر را برداشته و یا شلنگ تخلیه را درون تست در سطوح پایین قرار دهید )
  3. پیچ پنل های بالایی و جلویی را باز کنید
  4. با آرامی دستگاه را به سمت راست خوابانده تا به پمچ دسترسی پیدا کند ( پمپ در اغلب مدل های لباس شویی در قسمت پایین و سمت راست دستگاه قرار دارد )
  5. سیم، سوکت و اتصالات پمپ را کاملا باز کرده و آن را از ماشین لباس شویی خارج کنید ( پمپ های تخلیه 4 و 8 خار پس از جدا شدن از اتصالات باید در جهت عکس عقربه های ساعت چرخانده شده و سپس به بیرون کشیده شوند )
  6. سیم، اتصالات و سوکت را مجددا نصب کنید ( پمپ های تخلیه 4 و 8 خار پس از وصل شدن سیم و اتصالات باید در جهت عقربه های ساعت چرخانده شوند )
  7. پیچ ها را محکم کرده و لوله ها را در جای قبلی قرار دهید
  8. پنل جلویی و بالایی را سر جای قبلی قرار داده و پیچ ها را محکم کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *